Spaanse parlementaire commissie roept op tot verkenning strafbaarstelling ecocide

spanje persbericht.jpg

De Spaanse parlementaire commissie voor Buitenlandse Zaken heeft op 22 december een resolutie aangenomen waarin de regering wordt opgeroepen de mogelijkheid te onderzoeken om #ecocide op nationaal en internationaal niveau strafbaar te stellen. De resolutie bestaat uit 3 delen en spoort de Spaanse regering aan om:

1. De mogelijkheid te bestuderen voor een voorstel om het misdrijf ecocide op te nemen in het Spaanse strafrecht.

2. De mogelijkheid te bestuderen om het initiatief van Vanuatu en de Maldiven te steunen bij de wijziging van het Statuut van Rome van het Internationaal Strafhof om het misdrijf ecocide daarin op te nemen.

3. De mogelijkheid te bestuderen om daadwerkelijk wijzigingen in het Statuut van Rome van het Internationaal Strafhof voor te stellen om het misdrijf ecocide daarin op te nemen.

De resolutie werd aan de commissie voorgesteld door de parlementariërs Mariona Illamola en Jaume Alonso-Cuevillas van de partij Junts Per Catalunya. De oorspronkelijke motie was sterker geformuleerd en drong er bij de Spaanse regering op aan om nationaal en internationaal een ecocide wet voor te stellen. Met een wijziging om "de mogelijkheid te bestuderen" om dit te doen, werd een sterke meerderheid bereikt in de commissie, met alle vertegenwoordigde partijen op één na, die de motie steunden.